Naš je projektni tim sudjelovao na prvoj mobilnosti u ovome projektu – praćenju rada u Finskoj. U okviru aktivnosti posjetili smo školu Pontuksen koulu u Lappeenranti u periodu od 11. do 15. studenog 2024. g.

Školu smo odabrali jer je primjer škole koja koristi Montessori metode u svakodnevnoj nastavi, što nam je bilo i u planu. 

Kako nismo uspjeli pronaći waldorfsku školu koja bi bila otvorena za posjetu, svi članovi projektnog tima bili su na praćenju rada u Lappeenranti.

Prvi dan smo imali kratako upoznavanje škole, a ostale dane mogli smo birati predmete čiju nastavu želimo pratiti. 

Prvi dojam koji smo stekli je taj da u školi vlada izuzetno opuštena atmosfera, gdje se odmah na prvu vidi povezanost učenika i učitelja, ali i otvorenost učenika.

Ono što nas je iznenadilo je slobodniji pristup nastavi te neobična struktura same nastave. Kako je to škola koja obuhvaća samo razrednu nastavu od 1. do 6. razreda, škola je podijeljena na četiri odjela. Kako je to relativno nova škola koja je nastala spajanjem nekoliko škola, svaki odjel nosi naziv po specifičnosti prethodne škole uz poveznicu s prirodom – npr. “Sunčana dolina”. Iz toga naziva odmah je vidljivo kako je obrazovni sustav izuzetno uronjen u prirodu jer smo tijekom našeg boravka sudjelovali i na terenskoj nastavi u obližnjoj šumi kraj najvećeg finskog jezera Saimaa.

Svaki odjel fizički je odvojen i ima svoje boje, a obuhvaća različite razrede, npr. 2. i 6. razred. Prostor je u cijeloj školi organiziran tako da bude vizualno zanimljiv, a didaktički materijali su posvuda izloženi za slobodno korištenje što je jedna od karakteristike Montessori metode. Svaki odjel ima nekoliko učionica i zajednički dnevni boravak te tim učitelja koji je zadužen za taj odjel. Posebitost nastave je u slobodi kretanja učenika koji nakon uvodnog dijela i podjele zadataka biraju svoje radno okruženje gdje će učiti te s kime će učiti. Česta je pojava da stariji učenici pomažu mlađima što je iznimno bitno za povezivanje i razvoj empatije.

Škola je izuzetno dobro opremljena, a osim klasičnih učionica ima i učionice za praktičan rad kao što su učionice za ekonomiju, rukotvorine, glazbu i sl. Osim toga u prostoru škole je i prostor gradske knjižnice koji slobodno mogu koristiti učenici, ali i građani jer ta knjižnica nije školska knjižnica kao što je situacija u našim školama. Zanimljivo je bilo promatrati slobodu učenika u ophođenju na nastavi i načine rješavanja problema, a posebno nam se svidjela Matematika na Montessori način koja je pokazala svu ljepotu Montessori pedagogije. Imali smo priliku sudjelovati i u projektnim aktivnostima povodom obilježavanja posebnih dana gdje su učenici pokazali puninu svoje kreativnosti. 

Iskustvo je bilo izuzetno oplemenjujuće i korisno te nam je dalo za razmišljati što sve možemo implementirati u naš svakodnevni rad, tj. rad Škole te se nadamo novim prilikama za usavršavanje.

Skip to content